Når en kunde ‘vakler’…

Nogle gange kan du tydeligt fornemme, hvis en kunde vakler i forhold til et igangværende samarbejde, men hvad skal man gøre, når det sker?

Jeg har en kunde, som helt fra starten har givet en smule udfordringer. Men det betyder ikke, at jeg ikke værdsætter vores samarbejde, for det gør jeg bestemt. Og min primære kontaktperson hos den pågældende virksomhed er en superfin fyr, så der er på ingen måde noget personligt i forhold til ‘udfordringerne’.

Det handler i bund og grund om, at vi begge gerne vil samarbejdet, men at han ikke selv ejer virksomheden og skal afstemme alle tiltag – inklusiv forbundne udgifter – med ejerkredsen. Det er der for så vidt intet i vejen med, men han har mindre frie hænder end mange af mine andre direkte samarbejdspartnere.

Kontakten blev etableret for snart to år siden, og i første omgang aftalte vi et konkret – men afgrænset – projekt. Derefter var forhåbingen fra begge sider, at vi kunne etablere en løbende aftale med en fast aftalt ramme for opgaver og prisen på disse per måned.

Da det indledende projekt kom i gang ca. et halvt år efter den første kontakt, og projektet var afsluttet ca. yderligere et halvt år, så fik han faktisk godkendt en aftale med sin ejerkreds – i første omgang for 6 måneder. Eftersom den daglige opgaveløsning forløb glimrende, flyttede jeg mentalt denne kunde over i puljen af ‘faste kunder’. Og det vil i min verden sige kunder, som jeg har på en fast basis – formentlig i flere år – og som faktureres for det samme beløb per uge men afrgnes en gang i måneden (rent praktisk betyder det, at de fleste fakturaer dækker over 4 uger, men nogle få kan være 5 og i feriemåneder er det måske 2 eller 3).

 

 

Tvivlen sætter ind

Efter de 6 måneder løb ud, passede det med, at kunden stod for de årlige, interne budgetforhandlinger og da det samtidig passede med, at juli stod for døren foreslog jeg, at vi tog en måneds pause og fik lavet en aftale sidst i juli om genopstart fra 1. august. Af forskellige årsager primært fra kundesn side nåede vi det ikke i juli, og vi er netop nu (august 2018) i gang med at få det til at falde på plads fra 1. september.

Men gentagende gange dukker beskeden om, at det skal godkendes af ejerkredsen, op, og selvom vi faktisk for nylig fik aftalt rammen for de næste 3 måneder, så ligger den stadig til endelig godkendelse højere oppe i systemet.

Som sagt er der intet i vejen med dette setup i en virksomhed, men jeg har mentalt flyttet denne kunde tilbage i kassen med ‘løsere tilknyttede kunder’. Det kan sagtens være gode kunder, og formentlig vil jeg arbejde sammen med dem også om mange år, men jeg kunne godt have en mistanke om, at det netop vil blive på on/off basis i 1, 2 eller 3 kvartaler ad gangen – eller som isolerede projekter.

 

Bottom line

Løsere tilknyttede kunder er en helt igennem acceptabel præmis for mig som freelancer. Selvføgelig er det rart at have sin ‘faste portefølje’ på plads, men de løse kunder kan på deres egen måde være ligeså gode at have. Alle opgaver betyder omsætning, og eftersom jeg flyttede denne kunde mentalt over i en ny pulje betyder det, at jeg ikke medregner indtægt fra den kant som en del af det forventede driftsresultat fra måned til måned. Nu er det snarere en velkommen bonus.

Jeg er klar over at i sidste ende gør det ingen forskel på bundlinien, om jeg tænker dem som en fast kunde, som jeg skal gå og bekymre mig over – altså om de måske er væk igen om en måned eller to. Men mentalt gør det en stor forskel, og jeg kan glæde mig over at, i de perioder, hvor der er et samarbejde i gang, ja så føles det næsten som en ekstraindkomst.

Jeg har faktisk også en anden kunde, som jeg overvejer at flytte over i samme kasse, men der er præmisen en smule anderledes, da der er tale om en relativt nystartet virksomhed, som jeg simpelthen ikke er sikker på eksisterer om to år. Og en tredje ved jeg også, at der er en udløbsdato på, men det er fordi det er en mindre familiejet virksomhed uden ambitiner om at overdrage driften til næste generation. De har blot meddelt, at en eller anden dag, så trækker de stikket – men indtil da kører vi bare på!

Men når og hvis det en ene , det andet, det tredje eller noget helt fjerde måske sker, så er det bare med at komme i gear og finde nogle nye kunder til at tage deres plads. Indtil da vælger jeg at forbilve i troen på, at alt er godt – også selvom flere af mine kunder ‘vakler’ af den ene eller anden grund.

Og det er ikke for at være jubeloptimist, for jeg synes faktisk, at jeg har et rimelig realistisk syn på livet som freelancer, hvilket også inkluderer den risiko der er for på kort tid at få ændret sit indkomstgrundlag ret drastisk. Jeg har endnu tilgode at være helt på hælene, men nu kører det pt på tredje år, og fordelene er stadig markant større end ulemperne. På stort set alle parametre, og det husker jeg faktisk også dagligt at være super taknemmelig for. Det er også vigtigt! 🙂 

 

 

Få nye indlæg direkte i indbakken

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *